piątek, 22 maja 2015

Znaczenie powięzi. Czy warto rolować swoje ciało?

"A co, jeśli okaże się, że wszystko, co do tej pory wiedzieliśmy o mięśniach, okaże się nieprawdą?" - zastanawiał się Myers. Czy ciało funkcjonuje w kategoriach poszczególnych mięśni? Istnieje 600 mięśni, czy może tak naprawdę jest tylko jeden?


Czym jest powięź i jaka jest jej rola?

Na pytanie "co tworzy aparat ruchu w naszym ciele?", większość z nas z pewnością odpowiedziałaby: szkielet (kości i stawy) oraz mięśnie. 
Do niedawna nikt nie brał w ogóle pod uwagę systemu tkanki łącznej jaką jest powięź.
Spoglądając w atlas anatomiczny wydawałoby się, że każdy mięsień to osobna struktura, jednak nic bardziej mylnego. Otóż tkanka łączna, którą jest powięź, tworzy nieskończoną sieć i otacza niemalże każdą komórkę w naszym ciele. Tym samym wraz z tkanką mięśniową, tworzy system mięśniowo - powięziowy, który działa nierozłącznie, tworząc tzw. łańcuchy mięśniowe. 
Oznacza to, że aktywność jednego mięśnia pociąga za sobą aktywność drugiego. 

Powięź ma ogromny wpływ na sposób naszego poruszania się, posturę, na to, jak mocno odczuwamy ból.




(źródło: http://www.blackroll.com.pl)




Jak w rzeczywistości wygląda powięź?

 
(źródło: http://technikabowena.blogspot.com)

(źródło: https://fascianista.wordpress.com)


(źródło: http://masaz-poznan.net.pl)



Rollowanie sposobem na autorozluźnianie międzypowięziowe.



Zastanawialiście się kiedyś jak dlaczego jedna osoba może wykonać skłon na prostych nogach dotykając palcami podłogi, a inna nie jest w stanie sięgnąć chociażby do swoich kostek? 

Mam dla was zadanie.

1. Wykonaj skłon w przód na prostych nogach. Spójrz dokąd sięgają twoje dłonie i zapisz bądź zapamiętaj wynik.
2. Wykonaj rolowanie, najlepiej całego ciała. Jeśli nie masz profesjonalnego wałka, możesz użyć wałka do ciasta, piłki tenisowej, golfowej..
3. Powtórz punkt 1. 

Jest różnica?? :)

Tak wyglądało to wczoraj u mnie.



Przed rolowaniem czubki moich palców ledwo dotykały podłoża. Po mogłam położyć niemalże całą dłoń. 
Koniecznie spróbuj, a przekonasz się, że to nie było tylko pozowanie do zdjęć ;)

Twarda i zbita powięź daje niechciane uczucie sztywności. Dzięki systematycznemu i prawidłowemu rozluźnianiu powięzi zapobiegamy bólom mięśniowym, kontuzjom, usprawniamy regenerację mięśni, zwiększamy mobilność fizyczną oraz gibkość.
Jest jeszcze jedna dobra informacja dla pań - rolowanie zapobiega powstawaniu cellulitu, gdyż usprawnia curkulację krwi w organizmie, a tym samym przemianę termiczną resztek i toksyn wydalanych przez komórki.

Jak rolować prawidłowo?

Rolowanie polega na obciążeniu wybranej partii mięśniowej własnym ciężarem ciała na wałku, a następnie „przerolowanie jej” (przesuwanie) na całej długości pasma za jego pomocą. Siła, jaką dociążamy wałek, wpływa na intensywność masażu. 
 Możemy uzyskać dwa poziomy intensywności masażu poprzez dociążenie rolki jedną kończyną, lub dwoma kładąc wtedy pełny ciężar ciała na rolkę.

Siłę masażu i sposób obciążania rolki zależy również od partii ciała, którą się roluje. Na przykład rolując mięśnie dwugłowe możemy mocniej docisnąć rolkę, natomiast rolując pasmo biodrowo-piszczelowe można wykorzystywać ciężar jednej nogi, gdy zbyt duże obciążenie na początek może okazać się dla nas bardzo bolesne. Najlepiej zdać się na własną intuicję.

1. Rolowanie łydek.

2. Rolowanie pośladków.

3. Rolowanie mięśnie czworogłowych.

.5. Rolowanie pleców w odcinku piersiowym.


6. Rolowanie pleców w odcinku lędźwiowym

(zdjęcia pochodzą ze strony: www.blackroll.com.pl)


Przy zakupie rolki powinniśmy zwrócić uwagę na jej jakość - te, które poddają się naszemu ciężarowi i odkształcają nie będą spełniać swojej funkcji. 
Ponadto duże znaczenie ma również jej twardość. O tym jak prawidłowo dobrać rolkę przeczytacie tutaj  -> jak dobrać rolkę .


(źródło: http://www.blackroll.com.pl)


1 komentarz:

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...